Sprawozdanie z realizacji innowacji „Stymulowanie rozwoju mowy u dzieci 3-4 letnich”
W I półroczu w naszej szkole realizowana była innowacja pedagogiczna pt: „Stymulowanie rozwoju mowy u dzieci 3-4 letnich”. Głównym celem innowacji było stymulowanie rozwoju dziecka poprzez usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych i zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy. Zajęcia logopedyczne miały charakter grupowy i były skierowane do dzieci 3-4 letnich z oddziału przedszkolnego.
Dzięki zajęciom dzieci zdobyły nowe doświadczenie werbalne. Usprawniały motorykę narządów artykulacyjnych, wzbogacały słownictwo. Dzieci wyrabiały właściwy nawyk mowy jak: oddech, zamykanie ust, przełykanie śliny. Przy pomocy wiatraków, piórek, piłeczek, słomek i innych pomocy kształtowały prawidłowy nawyk oddechowych w czasie spoczynku i w czasie mówienia poprzez ćwiczenia oddechowe, oddechowo-fonacyjne. Wyrabiały sprawność mięśni zwierających pierścień gardłowy poprzez takie ćwiczenia jak: ziewanie, chrząkanie, przenoszenie słomką skrawków papieru, ćwiczenia z chrupkiem, naśladowanie odgłosów zwierząt, ludzi. Usprawniały motorykę narządów mowy poprzez ćwiczenia motoryczne warg (rybki, całuski, śmieszne miny, parskanie), ćwiczenia motoryczne języka (podnoszenie języka i opuszczanie go, wysuwanie do przodu i cofanie, dotykanie językiem kącików ust, podnoszenie języka do podniebienia, kląskanie, mlaskanie, zwijanie brzegów języka, czyszczenie językiem policzków, zębów itp.). Ćwiczyły pamięć słuchową z wykorzystaniem nagranych dźwięków z otoczenia, opowiadań logopedycznych, piosenek.
Jednym z sukcesów tej innowacji jest fakt , że dzieci nie mają lęku przed otwieraniem buzi, ćwiczeniem języka, oswoiły się z taką formą zajęć. Były aktywne, coraz bardziej odważne, wykonując ćwiczenia świetnie się bawiły. Najbardziej polubiły wierszyki, piosenki dźwiękonaśladowcze. Pozytywny odbiór tej innowacji był także ze strony rodziców i co ważne wsparcie mojego przedsięwzięcia ze strony wychowawcy grupy.
nauczyciel logopeda Aneta Robak