Dzieci z grupy Krosnoludki realizują projekt edukacyjny pt „Książka moim przyjacielem”
Książka nie tylko wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, ale jest także źródłem rozrywki i zabawy, może stać się drogowskazem i przyjacielem. Człowiek nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba wychować – dlatego też, w czasach przekazu medialnego, tak istotne jest rozwijanie i wspieranie zainteresowań czytelniczych. Projekt „Książka moim przyjacielem”powstał, by wspierać rozwój zainteresowań dzieci.
W pierwszym dniu realizacji projektu wspólnie uzgodniliśmy, co chcemy dowiedzieć się o książkach. Dzieci przyniosły do przedszkola encyklopedie, książki i albumy, na podstawie których zdobywaliśmy wiedzę. Wiemy już, jakie funkcje w książce pełni okładka, wyklejka, strona tytułowa, trzon książki, grzbiet i kapitałka. Poszerzyliśmy wiedzę nt. znanych nam zawodów związanych z książką tj. pisarz, bibliotekarz oraz poznaliśmy nowe zawody m.in. wydawca, ilustrator, introligator. Dowiedzieliśmy się, że początki wytwarzania papieru sięgają starożytnego Egiptu. Trzcinę papirusową Egipcjanie cięli na cienkie paski, następnie układali je blisko siebie na zmoczonych wodą deskach i dokładnie ugniatali. Na tak przygotowaną warstwę układano w poprzek drugą i suszono na słońcu. Tak powstał bardzo delikatny materiał piśmienniczy – papirus. Poznaliśmy różne rodzaje papieru, ich przeznaczenie oraz etapy współczesnej produkcji papieru. Przy użyciu papieru wykonaliśmy zabawy badawcze: sprawdzając czy papier utrzyma wodę w szklance oraz wędrowanie wody w szklankach. Na podstawie filmu edukacyjnego poznaliśmy ciekawe pisma m.in. pismo egipskie, czyli hieroglify, węzełkowe pismo Inków, pismo chińskie, pismo arabskie. Historia pisma, na tyle nas zaciekawiła, że podjęliśmy się trudnego zadania – napisania wybranych chińskich znaków. Podczas zajęć poznaliśmy inne narzędzia pisarskie tj. gęsie pióro, stalówka, maszyna do pisania. Chętnie podjęliśmy się pisania dawnymi narzędziami pisarskimi, co okazało się niełatwym zadaniem. Podczas realizacji projektu bardzo dużo czytaliśmy a nawet stworzyliśmy własne książeczki. Malowaliśmy ulubioną postać z bajki.
Poprzez realizację zajęć metodą projektu dzieci uczyły się: myślenia, poszukiwania, odkrywania, doświadczania, stawiania pytań, działania i dokonywania wyborów.
Wychowawca: Wiesława Pakulniewicz