
Co łączy człowieka z Piramidą Cheopsa?
W ramach projektu Uniwersytetu Dzieci „Matematyka – kto w pracy liczy, mierzy i waży?” uczniowie klasy 3 szukali odpowiedzi na pytanie „Co łączy człowieka z Piramidą Cheopsa?”. Podczas zajęć trzecioklasiści dowiedzieli się, na czym polega zasada złotej proporcji, którą odnaleźć można w architekturze oraz w budowlach powstałych w starożytności, np. w Piramidzie Cheopsa. Dokonując pomiarów swojego wzrostu oraz odcinka od podłogi do pępka, zauważyli, że złota proporcja występuje również w budowie człowieka. Używając kalkulatora, uczniowie mieli za zadanie podzielić wartość pierwszego pomiaru (wzrostu) przez wartość drugiego (od podłogi do pępka). Wyniki działań zbliżone były do 1.61 czyli złotej liczby zwanej też boską. Otrzymane wyniki świadczyły o podobnych proporcjach w budowie ciała każdego człowieka. W trakcie zajęć dowiedzieli się również gdzie chowano faraonów, jak wygląda pismo, którym posługiwali się Egipcjanie oraz jaki kształt miały egipskie piramidy. Na zakończenie zajęć uczniowie samodzielnie tworzyli konstrukcję piramidy.
Wychowawca klasy 3