Wystarczy dyktando, a zaraz się wyda, Kto bałagan ma w głowie, kto porządek i szyk.
Po raz pierwszy z okazji Święta Niepodległości w Szkole Podstawowej w Turowie zorganizowane zostało dyktando. Uczniowie sprawdzali swoją wiedzę ortograficzną na tekście mówiącym o walce Polaków z zaborcami, lecz również doskonalili umiejętności wykorzystywania znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych w praktyce.
Pisanie tradycyjnego dyktanda to okazja do uczenia się historii i refleksji nad językiem ojczystym. W tekście do napisania pojawiły się postacie i wydarzenia związane z odzyskiwaniem niepodległości przez Polskę.
Oczywiście młodsze klasy tj. IV i V miały tekst dostosowany do wieku, troszkę łatwiejszy od swoich starszych kolegów ze szkoły.
Pomysłodawcami dyktanda niepodległościowego były nauczycielki języka polskiego, które miały na celu: propagowanie idei poprawnej pisowni, motywowanie uczniów do doskonalenia własnych umiejętności w zakresie ortografii, podniesienie poziomu znajomości ortografii i interpunkcji polskiej, doskonalenie umiejętności stosowania zasad ortograficznych, kształcenie pamięci, uwagi i logicznego myślenia, rozbudzenie w uczniach tzw. czujności ortograficznej oraz wdrożenie do pracy ze słownikiem ortograficznym.
Mariola Stefaniak, Małgorzata Kur